Rechtsbijstandverzekering

Wie gaat ondernemen ontkomt er niet aan dat hij ook zakelijke overeenkomsten aangaat. Soms verloopt dit niet zoals gewenst en is één van beide partijen ontevreden. Je hebt dan te maken met een zakelijk geschil. Wanneer je dan een advocaat nodig hebt kom je er snel achter dat hier een flink uurtarief tegenover staat. Om die reden kun je er voor kiezen een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor je bedrijf.

 

Waar verzekert een rechtsbijstandverzekering je tegen?

Hoewel een rechtsbijstandverzekering heel mooi lijkt, moet je goed overwegen of het voor jouw bedrijf noodzakelijk zal zijn om er één af te sluiten. Niet elk juridisch conflict wordt namelijk automatisch gedekt. Er zijn echter een aantal punten die standaard gedekt worden door vrijwel iedere verzekeringsmaatschappij:

  • Een zakelijk geschil met een leverancier over goederen of diensten.
  • Een afnemer die weigert te betalen of gewoonweg niets meer van zich laat horen.
  • Een conflict met je eigen personeel.
  • Schade voor uw bedrijf door iemand anders schuld, bijvoorbeeld bij verkeerszaken.

 

Voor- en nadelen van een zakelijke rechtsbijstandverzekering

Er zitten nogal wat nadelen aan een rechtsbijstandverzekering. Zo is deze niet erg goedkoop, zeker niet in vergelijking met veel andere bedrijfsverzekeringen en is het ook maar de vraag hoe vaak je een dergelijke verzekering nodig zult hebben. Daarnaast worden niet alle juridische conflicten zomaar gedekt met een rechtsbijstandverzekering.  Vaak kan je hiervoor echter wel een aanvullende dekking afsluiten, uiteraard tegen extra premie.

De voordelen van een rechtsbijstandverzekering zijn dat je geen omkijken meer hebt naar de juridische afwikkeling van het conflict en alles via de verzekeraar verloopt. Daarnaast krijg je tot een afgesproken bedrag alle hulp van juridische deskundigen vergoed. Er vanuit gaande dat een advocaat al snel een paar honderd euro per uur vraagt is een rechtsbijstandverzekering toch wel iets wat je serieus in overweging moet nemen. Verwacht je geen juridische conflicten met klanten, leveranciers of je medewerkers dan kun je natuurlijk altijd besluiten om hier geen verzekering voor af te sluiten, onder het mom van ondernemersrisico.