Ideeën voor een eigen bedrijf

Sommige mensen weten al vanaf jongs af aan dat ze een eigen bedrijf willen beginnen en ook waarin, maar voor veel andere mensen komt het idee om een eigen bedrijf te beginnen heel anders tot stand, bijvoorbeeld voortkomend uit onvrede over het werken voor een baas. Het idee om een eigen bedrijf te beginnen is dan vaak snel geboren, maar waarin heeft men dan, in alle enthousiasme, nog niet nagedacht.

Gevolgen voor je privé-situatie

De stap naar het zelfstandig ondernemerschap heeft de grootste impact op je privé-situatie. Waar het eerder min of meer vanzelfsprekend was dat er iedere maand voldoende brood op de plank kwam, zul je hier nu hard voor moeten werken, waarschijnlijk harder dan toen je nog in loondienst was. Dit kan veel invloed hebben op je relatie en eventuele kinderen. Het is dus verstandig om goed na te denken of je wel echt zo graag zelfstandig ondernemer wilt zijn! Om te testen of je wel voldoende ondernemersbloed hebt kun je ook een speciale  test doen op de website van de KVK. Daarnaast doet je er goed aan alle voor- en nadelen van het ondernemerschap op een rijtje te zetten zodat je een goed beeld krijgt of het wel echt iets voor jou is.

Belangrijke succesfactoren

Of jouw idee en daarmee  jouw bedrijf ook daadwerkelijk een succes wordt is afhankelijk van vele factoren en op lang niet alle factoren zul je evenveel invloed uit kunnen oefenen. Over de volgende zaken dien je in ieder geval nagedacht te hebben bij de keuze van het product of de dienst die je wilt gaan leveren aan jouw doelgroep.

  • Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Heb je een betere prijs? Een betere kwaliteit? Bedenk goed wat jouw toegevoegde waarde is aan de producten of diensten die  je gaat leveren t.o.v. de concurrent. Een gedegen marktonderzoek kan je hier bij helpen.
  • Is je doelgroep voldoende groot? Als er al bestaande aanbieders van jouw product of dienst zijn, is er nog wel ruimte voor een extra aanbieder? En als je een product of dienst aanbiedt wat nog door niemand anders wordt aangeboden, is de doelgroep die het product of de dienst gaat gebruiken wel voldoende groot? Stel je voor dat je aquariums voor leguanen gaat verkopen, je kunt je indenken dat je er hier geen 50 van verkoopt per dag. Misschien moet je dan ook gaan denken aan bijvoorbeeld aquariums voor andere, verwante , dieren zoals hagedissen, slangen etc om zo wel een voldoende grote afzetmarkt te creëren
  • Zijn de winstmarges voldoende om de kosten te dekken? Stel je hebt een fantastisch product maar het kost erg veel geld om dit product te produceren terwijl de afnemers niet bereid zijn om er heel veel geld voor te betalen dan kun je maar beter goed in kaart hebben of de kosten wel gaan opwegen tegen de opbrengsten.
  • Je beschikt over de juiste ondernemers competenties
  • Een goed ondernemingsplan
  • Je hebt goed inzicht in uw financiële (on)mogelijkheden
  • Je hebt ook rekening gehouden met randzaken van het ondernemerschap zoals verzekeringen en je pensioen.

>> Lees de volgende stap over het schrijven van een ondernemingsplan.